Om 9 u vertrokken naar de dieseltank. In de Marina van Bloscom loopt een fikse stroom, het aanleggen bij het tankstation, lukt maar vraagt toch enige behendigheid. Het tanken zelf gaat zeer vlot en tot mijn verbazing gaat er maar 18 l bij, ondanks de meer dan 70 nm die we aflegde van Camaret tot hier.

Om de stroom zo voordelig mogelijk te benutten, puzzelde ik uit dat 10u de gunstigste vertrektijd zou zijn. Maar vermits het tanken zo vlot ging, besloot ik maar om 9u20 af te varen.

Zoals aanbevolen in de voorschriften van de haven van Roscoff, wordt de haven opgeroepen per VHF. Ik geloof dat de havenkapitein van zijn stoel viel van verbazing ! Zijn antwoord was zoiets van Euh, u wenst de haven te verlaten ? Doe dat dan maar. Merci.

Met een zwakke wind uit noordelijke richtingen voer Zwerver halve wind of ruime wind. De eerder grote deining maakte er geen pleziertochtje van, de zeilen klapperden telkens als de wind iets verminderde, zeer hevig. Toen we achter de eilanden groep van Bono kwamen werd de deining minder en zeer dragelijk.

Na 14u kregen we de stroom mee en werd alles nog plezieriger. In de monding van de “La Jaudy” rivier, schrok ik plots op door een harde plons achter mijn rug. Een koppeltje dolfijnen, lengte tussen de 2 en de drie meter, kwam spelen rond de boot. Ik kreeg de tijd niet om mijn fototoestel te nemen of ze waren alweer weg naar een historisch volgetuigde sloep, die hun volle aandacht kreeg. De sloep kon ik wel fotograferen.

De tocht op de rivier, die op sommige plaatsen zeer mooi is, duurde ongeveer 1u30. Dan kwamen we aan in Treguier. Bij het aanleggen was het de kunst om Zwerver precies zo snel te laten gaan als de stroom hem terugduwde. Het vastmaken was dan kinderspel. Het was dan 18u, maar de havenmeester had zijn kantoor reeds afgesloten en betalen was dus onmogelijk. Lengte van de tocht ongeveer 44nm.

Het dorpje Tréguier is zeker het bezoeken waard.