Voor de tocht werd gepland om zo vroeg mogelijk de rivier af te varen, dan richting St Peters Port, om voor Guernsey af te buigen naar de Big Russell tussen Guernsey / Herm en Sark om zo Dielette te bereiken. Op zaterdag kon Zwerver dan doorvaren naar Cherbourg want voor zondag werd zwaar weer verwacht. Zo gezegd en gedaan, maar…..

Om 7u30 een half uur voor zonsopgang, was het voldoende licht om te vertrekken. Sommige boeien zijn verlicht, maar veel zijn niet verlicht. De Fransen laten ook hun boot liggen aan een “coffre mort” midden in de geul, zonder enig ankerlicht. Een “coffre mort” is niet te vertalen als een of andere vorm van doodskist, maar is een betonnen blok, met een boei, die hun boot op een plaats houd.

Anders dan bij ons op de Schelde heb je hier geen rij rode boeien aan de ene kant en een rij groene boeien aan de andere kant. Maar vanaf Tréguier, krijg je eerst 3 groene boeien, dan een rode, dan weer een groene, dan enkele rode en zo verder. Mijn strategie was dus ook van naar de volgende boei te varen, groen of rood en van zodra het mogelijk was uit te maken of de boei een groene of spits was, ze aan bakboord te laten, was het een rode boei of stomp, dan lieten we ze aan stuurboord liggen. Op deze rivier is het varen goed te vergelijken met een slalompiste, waarbij de stokken boeien zijn, waarbij het zicht belemmerd werd door de bootjes aan boeien. Een eerder aangename tocht, waarbij toch opgelet moet worden.

Na ongeveer 1,5u kwam Zwerver in de volle zee. Daar werd koers gezet, naar Guernsey, waarbij de stroom ons eerst naar het westen zou afdrijven om ons later terug naar het oosten zou afdrijven. Pal voor de wind met een deining, nog heviger dan gisteren, moest ik voortduren de schoot in de hand houden om bij elke gijp de schoot snel in te halen en zachtjes te vieren om de klap op te vangen. Een poging om de giek vast te binden en zo het gijpen te verhinderen, mislukte omdat dan het zeil bol kwam te staan, wat de James, de automatische piloot volledig van de wijs bracht. Slimme mensen zullen zeggen loef dan een beetje op, of verander de koers zo, dat een gijp niet meer voorkomt. Meer naar het westen varen, met de stroom mee, zou mij te ver uit koers brengen en was daardoor uitgesloten. Meer naar het oosten, daar lagen de rotsen van de ondiepte van Douvre, dus dit was ook uitgesloten.

Eindelijk werd de deining minder in de luwte van Guernsey. Het werd toen mistig en een snelle berekening, toonde dat we ongeveer om 2u ‘s nachts in Dielette zouden aankomen. Daarom werd verkozen om naar St Peters Port te varen.
Aangekomen bij St Peters Port stonden de lichten op rood, een Ferry zou uitvaren, Zwerver werd tegen de stroom doodgevaren. Een plaatselijke visser, dacht dat hij toch doorkon. Achter de Ferry volgde er direct nog een kleinere, gevolgd door een politieboot, die de visser rechtsomkeer deed maken.

Na 57 nm eindigde deze voor mij vermoeiende tocht. Nu blijven we wegens het slecht weer tot maandag hier liggen. Op maandag tracht ik Cherbourg te bereiken, waar we kunnen shoppen voor de dingen die we hier niet kunnen vinden.