Vroeg uit de veren deze morgen, 4 u 30. Na het klaarmaken van mezelf, de boot klaarmaken. Zeilen klaar voor het hijsen electricteits kabel, wegnemen en oprollen. De niet nodige landvasten ( deze zonder spanning erop) wegnemen, de motor starten, de plotter op de goede route instellen. De motor zachtjes in vooruit op de spring laten komen. Alle andere lijnen mogen nu weg en opgeborgen worden. Speciaal voor Dielette en St Vaast vermits zij rubber op de randen van de pontons hebben, kunnen de stootkussens, tussen boot en ponton ook weg. Wat een gemak.

Dan naar de tankstation ponton, aanmeren en tanken. Dit ging vlot. Dan nog even snel opruimen en verrekijker, spotlight klaarleggen en weg naar buiten.

De eerste minuten is het buiten vreemd, maar eens een paar boeien herkent zijn, krijgt men een kijk op de omgeving. Het si donker, de kleuren lantaarn vooraan, verlicht ook het balkon. Achteraan wordt de belgische vlag een beetje verlicht, en aan de voorkant van de mast ziet men de schijn van het stoomlicht.

Maar eens de ogen wennen aan het weinige licht, ziet men de sterren en uitzonderlijk een fluoriserende gloed van de brekende golfkopjes en een schijn van het schroefwater. Fotograferen van al dat mooie lukt niet.

Eens uit deze gewenningsfaze, gaan de zeilen op, het nog gereefd grootzeil van gisteren, blijft gereefd. Zwerver neemt vaart, met de ruime wind en spoedig klokken we af tussen de 5,5 kn tot 6,5 kn. Heerlijk, een beetje fris, maar met een extra pullover lukt het. Juist voor zonsopgang, neemt de wind toe tot 6 en later af en toe 7. Blij dat we gereefd hebben. Rond 10 u zal de stroom ons helpen.

Zodra het volledig dag is, een we een goed zicht op de andere schepen hebben, merken we dat wij alleen zijn op een ankerende cargo na.

Zwerver loopt nu halve tot ruime wind en James, de automatische piloot stuurt nu volgens het vaantje. De zeilen kunnen nu beter afgesteld worden op de wind.

Rond de middag verminderd de wind tot 4 à 5 Bfr, om 13 u besluit ik het rif uit het grootzeil te halen. Rond 15 u neemt de wind terug toe tot 6 à 7 Bfr. Vermits we nog 15 nm af te leggen hebben, besluit ik om niet terug te reven. Zwerver kan het zonder meer aan, en de schipper zet zich schrap.

We varen zo snel dat we rond 16u 30 in Fécamp aanleggen. Verwacht werd dat we omstreeks 19 u zouden aankomen.
Een prachtige zeildag !