Om 9u30 gaan de landvasten van Zwerver los vanaf de ligplaats bij WSKLUM op de B20. De motor wordt op vooruit gezet, en de spring wordt opgespannen. Een flinke wind duwt Zwerver weg van zijn zwemsteiger. Omdat er geen spring in een bocht gelegd werd, maar een paalsteek, komt de spring moeilijk los als de motor in neutraal gezet word. Gelukkig springen collega zeilers toe aan maken de spring los. De schipper neemt zich voor niet meer zo lui of slordig te zijn bij het voorbereiden van de volgende afvaart.

In de geul bij de voormalige zeemachthaven knipperen 2 oranje lampen bij een bord dat schietoefeningen aankondigt. Een beetje verder tussen de pieren komt een militair bootje langzij varen en na een vriendelijke goede morgen wordt gevraagd, waar de reis naartoe gaat. Op mijn antwoord Blankenberge, krijg ik de melding om een sector van 4 nm vrij te houden. Op mijn vraag of ik direct kan varen tussen 11u45 en 13u krijg ik als antwoord dat het schieten niet gestopt wordt onder de middag. Dus twee dingen in tegenstrijd met de berichten op de verschillende websites van het leger. De sectoren zijn plotseling veranderd van 2 nm, 7,5 nm en 15 nm tot 4 nm. En het schieten gaat over de middag door.

Dus kies ik voor de omweg, de 7,5 nm sector was reeds voorbereid in de navigatie , onderweg wordt alles aangepast voor een 4,5 nm sector.

Zwerver steekt in zee al zeilend met gereefd grootzeil en ontrolde fok. Enkele andere jachten volgen dezelfde route. Als Zwerver afdraait na 4,5 nm, ziet ik dat de volgende boten juist op 4 nm afgedraaid zijn en nu voorop liggen. Ieder zijn smaak.

Rond 10u30 zijn we voor Middelkerke en uit de schietsector en kan Zwerver op een koers gezet worden direct naar een waypunt, voor Oostende. Van dan af volgen we terug de rechtstreekse route Nieuwpoort – Blankenberge. Rond 12 u wordt voor Blankenberge de zeilen gestreken de fok opgerolt en de motor gestart. Om 12u 30 ligt Zwerver afgemeerd bij de Verenigde Noordzee Zeilers in de voormalige spuikom. Het log heeft 18,3 nm meer op de teller.